Met het programma Rotterdam Lekker Fit! zet de gemeente Rotterdam zich sinds 2005 in voor Rotterdamse kinderen tot en met 12 jaar. Met allerlei acties brengen we de kinderen in beweging met meer en beter bewegingsonderwijs en maken we de gezonde keuze het makkelijkst. Concrete voorbeelden van Lekker Fit!-acties zijn bijvoorbeeld de drie beweegmomenten op de Lekker Fit scholen; het stimuleren van gezonde traktaties en het drinken van water.

Overgewicht staat een gezonde ontwikkeling van kinderen in de weg. Rotterdamse kinderen hebben vaker overgewicht dan kinderen in de rest van het land. Deze kinderen hebben op deze leeftijd al lichamelijke en mentale problemen. Ook op termijn hebben ze meer kans op ziektes zoals diabetes, hart- en vaatziekten en depressie.

Het team van Lekker Fit! werkt samen met een 92 basisscholen en 145 kinderopvanglocaties die vooral gevestigd zijn in wijken met hoog overgewicht. Er is een specifiek aanbod voor peuters, kleuters en kinderen in groep 3-8. Ook werkt het team nauw samen met vele organisaties in een aantal Rotterdamse wijken.