De meeste probleemsituaties binnen onze scholen lossen we op in goed overleg tussen leerlingen, ouders en leerkrachten (en/of overig personeel). Soms lukt dit echter niet en kan een beroep gedaan worden op de klachtenregeling van SARO.
Een klacht definiëren we als uiting van ontevredenheid over een gerealiseerde oplossing en/of het oplossingsproces. Een belangrijk doel bij het indienen van een klacht is om herhaling te voorkomen. Ook werkt het als signaalfunctie met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs op onze scholen.
Scholen kunnen te maken krijgen met uiteenlopende klachten. Ze kunnen gaan over organisatorische maatregelen (o.a. lesrooster, gebouw, schoonmaak), onderwijskundige maatregelen (o.a. strafmaatregelen, didactiek), of over ongewenst gedrag (o.a. pesten, ongewenste intimiteiten, discriminatie, agressie of geweld). Wij gaan er vanuit dat betrokkenen van onze scholen klachten of verschillen van inzicht altijd eerst bespreken met degene over wie de klacht gaat en/of melden bij de groepsleerkracht en, indien nodig, de schooldirectie. Wij streven ernaar problemen tussen ‘partijen’ zélf, met elkaar, op te (laten) lossen. Zowel de scholen als het bestuur spannen zich in om een veilig (school-) klimaat voor alle leerlingen en andere betrokkenen van de organisatie te creëren. Dit is in onze ogen de gezamenlijke verantwoordelijkheid van allen die bij onze scholen/organisatie betrokken zijn; personeel, ouders én leerlingen van SARO. Uitgangspunt hierbij is, dat alle betrokkenen met elkaar in gesprek gaan als zaken mis (dreigen te) gaan.
De stappenprocedure in het kort:
Stap 1: U probeert de probleemsituatie op school op te lossen met de leerkracht en/of de directie;
Stap 2: Wanneer het probleem niet naar tevredenheid wordt opgelost kunt u een klacht indienen middels de klachtenregeling. U kunt zich hierbij laten adviseren door de vertrouwens-contactpersoon van de school;
Stap 3: U dient uw klacht in bij het bestuur van de stichting (dit kan telefonisch of schriftelijk);
Stap 4: U dient uw klacht in bij de Landelijke Klachten Commissie.
Vertrouwens-Contactpersoon
Indien u in vertrouwen wilt spreken over een klacht, kunt u contact opnemen met de vertrouwens-contactpersoon van de school. Deze vertrouwens-contactpersoon heeft als opdracht om u te informeren over de beschikbare en meest geschikte route om de klacht af te kunnen handelen. De naam van onze vertrouwens-contactpersoon is Arife Yalcin. U kunt haar bereiken via het telefoonnummer van de school 010-4371800
Formele procedure
Voor het telefonisch indienen van een klacht kunt u contact opnemen met een van de vier vertrouwenspersonen voor het PO (2x) en VO (2x). Wanneer u vindt, dat de klacht alsnog niet goed is opgelost of als u (direct) een schriftelijke klacht in wilt dienen, dan kan dit bij het College van Bestuur of bij de Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs tot januari 2025 en vanaf januari 2025 bij de Geschillen Landelijke Klachten Commissie.
Hieronder de adresgegevens:
Schoolbestuur
VERTROUWELIJK
Stichting SARO
t.a.v. Dhr. L. Civile
Voorzitter College van Bestuur
Postbus 22009
3003 DA Rotterdam
Geschillen Commissie Bijzonder Onderwijs (GCBO) – tot januari 2025
Bezoekadres
Gebouw Tauro
Koninginnegracht 19
2514 AB Den Haag
Postadres
Postbus 82324
2508 EH Den Haag
070-3861697 (van 9.00 tot 16.30 uur)
info@gcbo.nl
Geschillen Landelijke Klachten Commissie (LKC) – vanaf januari 2025
Postadres: Stichting Onderwijsgeschillen
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
030 – 280 95 90 (van 9.00 tot 16.30 uur)
info@onderwijsgeschillen.nl
Mediation
Wanneer er een klacht wordt ingediend bij de Commissie, kan de secretaris interveniëren door de mogelijkheid van mediation aan te bieden. Als alle partijen instemmen met mediation, vindt er doorverwijzing plaats naar de vaste, geregistreerde mediators. Na de ondertekening van de vaststellingsovereenkomst is de mediation voltooid en wordt de klacht ingetrokken. Als de mediation niet is gelukt, kan de klacht alsnog door de Commissie in behandeling worden genomen.
Wanneer besloten wordt de klacht via de klachtencommissie af te handelen, dan onderzoekt de geschillencommissie de klacht en beoordeelt (na een hoorzitting) of deze gegrond is. De commissie brengt advies uit aan het schoolbestuur en kan aan haar advies aanbevelingen verbinden. Het schoolbestuur neemt over het opvolgen van de aanbevelingen de uiteindelijke beslissing.